Slitasjegikt

Slitasjegikt er en stadig vanligere diagnose som kan være smertefull og vanskelig å behandle. Ved hjelp av Ultralyd kan man bekrefte diagnosen og man kan gi Ultralydveiledete injeksjoner av bla Hyaluronsyre som kan dempe plagene effektivt.

Slitasjegikt eller artrose som det heter på latin er en vanlig tilstand og kan forekomme i alle ledd. Den er imidlertid vanligst i kroppens vektbærende ledd som hofteledd, kneledd og ankelledd. Tilstanden er også vanlig i tomlenes grunnledd. Ofte er det kvinner som får leddslitasje her. I ryggen er det også vanlig å få slitasjeforandringer men ofte kaller ikke folk dette som vanlig leddslitasje men har andre beskrivende ord for det som kronisk lumbago eller kroniske ryggsmerter.

Artrose eller leddslitasje/slitasjegikt er vanligere når men blir eldre. Også overvekt spiller en stor rolle samt tidligere skader i det leddet som er vondt. I tillegg vil sykdommer som sukkersyke og forhøyet blodtrykk øke sjansen for å utvikle slitasjegikt. Når man får artrose skjer det en nedbryting av brusken i leddet. Leddet blir stivere og mere smertefullt. Leddbrusken i leddene får all sin næring fra leddvæsken. Det er viktig å huske på at det ikke kommer noen form for næring til brusken gjennom blodbanen. Når leddvæsken pga alder eller sykdom blir kvalitetsmessig dårligere, er det  lettere å forstå at dette vil gå utover leddbrusken som også blir dårligere. En av leddvæskens viktigste bestanddeler er Hyaluronsyre som er en naturlig organisk forbindelse som syntetiseres av fibroblastene i brusken og som består av gjentatte sekvenser av glukoronsyre og N-acetylglucosamin. Når nivået av Hyaluronsyre faller med alderen eller ved sykdom/skade, reduseres viskositeten i leddet som ikke lengre er i stand til å beskytte leddet mot friksjon. Dette er med på å bryte brusken ned, noe som fører til betennelser og smerter.

Ved å injisere Hyaluronsyre i leddet kan man bremse og i noen grad reversere denne utviklingen.

Det er flere produsenter av Hyaluronsyre som alle produserer det med høy grad av renhet og med egenskaper som ligger helt opp til det produktet som fibroblastene selv produserer.

Effekten kommer i løpet av det første døgnet og varer i alle fall rundt 6 måneder men i mange tilfeller adskillig lengre. Selv har jeg erfaring med pasienter som har hatt effekt av en injeksjon i nærmere to år før vedkommende måtte ha ny injeksjon.

Ulempen er prisen som er relativt høy. En injeksjon koster kr.2000.- brutto, men viss det gir et smertefritt ledd og ingen bivirkninger, er det verdt det det koster, spesielt hvis effekten av injeksjonen vedvarer utover de 6 månedene.

Selv om man kan redusere smerter og stivhet i det slitasjepregete leddet, er det viktig å drive med annen forebyggende behandling.  Fysisk aktivitet er alltid viktig. Både det å gå i terrenget og sykle er viktig. Spesielt er sykling viktig i det den sykliske belastningen som tråkket på pedalen gir er godt egnet til å gi maksimal smøring av leddet fra leddvæsken. Også styrketrening av muskulaturen i legg, lår og sete vil være med på å avlaste det slitasjepregete leddet det være seg i ankel. kne eller hofte.

Når man går turer, er det gunstig å velge et underlag som ikke er for hardt el. jevnt som for eksempel turer i terrenget som gir variabel belastning av både ledd og muskulatur er gunstig. Man bør også gå turer i et terreng som ikke er for bratt.

Å gå turer på ski kan være gunstig, spesielt i ferdige preparerte løyper. Står man alpint bør bakkene

ikke være for vanskelige å mestre. Telemarkkjøring er ikke gunstig for dem med slitasje.

Svømming er gunstig pga oppdriften man har i vannet samt vannets store motstand som gjør at bevegelsene blir rolige og jevne.

Ballspill er ikke gunstig. Alle med slitasje i leddene bør holde seg borte fra ballspill. Hurtige start og stoppbevegelser med retningsforandringer er ugunstig for leddene og kan i tillegg provosere fram skader.