Livsstilsplager

Livsstilsplager

Vi har lang og allsidig erfaring innen mat og helse og brenner for å gi deg rådene og motivasjonen du trenger for å kunne ivareta egen helse. Solid og bred kompetanse innen ernæring sikrer deg optimal behandling, skreddersydd ut fra dine behov og din motivasjon.

Kostveiledning

Mirakelkurer finnes ikke, men vi har som mål å gi deg gode og enkle kostråd som skal fungere i hverdagen og bidra til en varig og sunn livsstilsendring. Det er bare å innse at vi har en jobb å gjøre for at endringene skal bli permanente og ikke bare en ny og midlertidig kur. Du må hovedsakelig gjøre jobben selv, men vi kan bidra med veileding, oppfølgning og målinger.

Du trenger ikke spise bestemte mengder av karbohydrater, fett og proteiner, eller telle kalorier. Vi kan foreslå et sunt kosthold basert på det du liker. Det finnes mange varianter av helsefremmende dietter. Det viktigste er å redusere inntak av sukker og rask stivelse, spise regelmessig, og spise mat av god kvalitet. Vi kommer aldri bort fra at vi bør spise variert og rikelig med grønnsaker.

Dokumentasjon er viktig både som redskap og evaluering, og jeg anbefaler alle et besøk hos fastlegen for rutineprøver slik at effektene vurderes på grunnlag av blodprøver, og slik at du ikke får motstridende anbefalinger. Måling av kroppssammensetning og vurdering av blodprøver over tid gir en meget god oversikt av din helseutvikling.

Måling av kroppssammensetning

Få oversikt over kroppens sammensetning, og ikke minst, hva som endrer seg ved vektreduksjon, trening eller eventuelt vektøkning. Totalvekt tar ikke hensyn til muskelmasse og beinbygning. Det er først og fremst kroppens fettprosent som avslører grad av overvekt. Et annet problem er at både slanke og overvektige kan ha en uheldig lav muskelmasse. Dermed er det mulig å være normalvektig og samtidig ha en ugunstig kroppssammensetning. Ved vektreduksjon er det ønskelig å bevare muskelmassen i størst mulig grad, slik at kroppsammensetningen bedres og forutsetningene for en varig vektreduksjon styrkes. Dersom du spiser relativt ofte og riktig mat, vil muskelmassen bevares i større grad, enn hvis du regelmessig går lenge uten mat, da vil kroppen bryte ned muskelmasse for å opprettholde et stabilt blodsukker.

Badevekten gir deg ikke den informasjonen du trenger, men dersom du likevel bruker badevekten, bør du samtidig måle deg rundt livet og hoftene. Forholdet mellom livet og hoftene er et godt og ofte anvendt mål, særlig hvis måling av kroppssammensetningen ikke er tilgengelig.

I tillegg til mengden kroppsfett er plasseringen av overskuddsfett på kroppen vel så viktig som total fettmengde. Derfor er ikke kroppsmasseindex, BMI (vekt / høyde^2) eller total vekt gode mål for helsetilstanden hos enkeltindivider.

Som sagt er plasseringen av fettet på kroppen avgjørende for helsetilstanden. Personer som har en tendens til å lagre overskuddet hovedsakelig rundt hofter og rumpe (pære-fasong), har en sunnere fordeling av fettet enn personer som har en tendens til å lagre det meste rundt mage-regionen (eple-fasong). Har du en mer eple-formet kroppsfasong har du økt risiko for helseproblemer knyttet til overvekt, som for eksempel diabetes, hjertesykdom og høyt blodtrykk. Uavhengig av hvordan helsetilstaden din er i dag, er det endringen i fremtiden du kan gjøre noe med. Det er smart å følge med på endringen i kroppssammensetningen, særlig hvis du skal slanke deg, men også om du trener mye eller har en livsstilssykdom.

Det holder ikke bare å bruke badevekten! Den forteller deg ikke hva som har endret seg. Ved å måle kroppssammensetningen ved hjelp av en avansert vekt, finner vi ut hvordan fettmasse, muskelmasse og vannmengde endrer seg over tid. Dette er helt avgjørende informasjon for å kunne si noe om hvordan vektendringer påvirker helsen.

Kontakt oss




Kontakt oss via telefon for timebestilling. Avlysninger kan gjøres over telefon og e-post senest 24 timer før avtalt time uten gebyr.
Dersom du er usikker på om du burde gå til legen, kan vi gjerne drøfte dette sammen over telefon først. Det skader ikke å ringe.